Diari digital de la comarca de Sóller
Divendres, 26 d'abril de 2024   |   15:45
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
24/10/2014 | 09:28
L’últim trajecte del tramvia 23
J.M.
Mai més tornarà a recórrer els carrers, ni se sentirà el seu xiulet, ni els turistes s’amuntegaran en el seu interior. El tramvia número 23, de la sèrie portuguesa de la companyia del Ferrocarril de Sóller, va entrar aquests dies a les cotxeres de l’estació per iniciar la seva jubilació definitiva després de més de quinze anys de servei en la línia que cobreix el trajecte entre Sóller i el Port.

Els operaris de la companyia han iniciat el procés de desballestament d’aquest tramvia que aviat quedarà reduït a poc més que ferralla i fustes. Però l‘“esperit” d’aquest tramvia perviurà. Tots els seus elements mecànics, hidràulics, elèctrics i electrònics seran acoblats a un nou automotor que des de fa mesos està en ple procés de construcció.

El Ferrocarril de Sóller ha aprofitat el final de la temporada alta per a retirar del servei el vell tramvia d’origen lusità per dur a terme el seu desmuntatge definitiu. Així, diversos operaris dels tallers li han retirat la seva timoneria, les controles de conducció, els seus motors, el pantògraf, els seients i llums així com tot el material aprofitable per tal d’instal-lolar de nou en el tramvia que a partir de maig entrarà en servei. La seva principal peculiaritat és que el futur automotor tendrà aparença de “solleric” en una operació que ja es va dur a terme amb el que actualment duu inscrit el número 22.

Amb aquests treballs, l’empresa ferroviària sollerica està duent a terme un important projecte amb el qual les unitats portugueses deixaran de prestar servei en la línia que va cap al Port. Substituiran aquests tramvies unitats construïdes en els tallers de Sóller a les quals se’ls s’acoblaran tots els elements mecànics dels vells vagons. Segons expliquen des de l’empresa, en un termini de quatre o cinc anys, els tramvies portuguesos hauran passat a la història i en el seu lloc circularan noves unitats amb un semblant idèntic a les unitats que recorren les vies de Sóller des de l’any 1913.

El procés de construcció d’aquests nous tramvies requereix de molta habilitat per part dels operaris de la companyia ferroviària, ja que han de treballar en l’adaptació d’uns materials que duen més de setanta anys en servei. Cal recordar que a mitjans dels anys noranta, el Ferrocarril de Sóller va adquirir cinc unitats dels tramvies Carris de Lisboa per tal d’ampliar la seva flota i la seva capacitat de passatgers. Els tramvies havien estat retirats de la circulació a la capital portuguesa i varen ser objecte d’un important procés de modernització que es va dur a terme en uns tallers de Saragossa.

A més d’adaptar-los a l’ample de via solleric (la iarda anglesa, una mesura pràcticament en desús a Europa), la carrosseria dels vagons va ser rehabilitada i restaurada amb tot luxe de detalls. Però aquests vehicles mai varen acabar d’agradar a l’empresa per les seves notables diferències estètiques amb els seus germans sollerics. Fa uns anys ja varen patir una modificació estètica, però ara els arriba el moment de la seva jubilació definitiva, cosa que no serà a curt termini a causa de les moltes hores de treball que comporta construir un nou automotor.

Els responsables dels tallers confien que, de no haver-hi contratemps, la futura unitat que heretarà el número 23 començarà el període de proves per les vies de Sóller a partir del proper mes de maig. Fins aleshores, els treballadors aniran construint peça a peça un nou tramvia gairebé de forma artesanal. Només els seus centímetres de més tant d’ample com de llarg denotaran que el futur vehicle serà, en realitat, una rèplica dels automotors que el 4 octubre 1913 varen començar a rodar per les vies de la vall.


Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a