Diari digital de la comarca de Sóller
Dissabte, 27 de juliol de 2024   |   10:07
 
Enquesta  
Estàs d’acord en crear ciclocarrers dins Sóller, que permetin circular les bicicletes amb compatibilitat amb els cotxes?


No
 
Entrevista
24/05/2024 | 10:27
Rosa Ferrer:
“S’hauria de limitar l’accés de vehicles de lloguer a Mallorca per evitar morir d’èxit”
Guillem Puig

Rosa Ferrer Bauzá duu 24 anys treballant a l’emblemàtic hotel Es Port del Port de Sóller, dels quals quatre com a directora d’un hotel que ha aconseguit des de fa algunes setmanes la certificació Global Sustainable Tourism Council (GSTC) que valora els seus esforços pel que fa a sostenibilitat.

Tant és així que per tal d’assolir l’excel·lència en aquest sentit compta amb l’assessorament de l’empresa Biolínea i de la seva consultora en sostenibilitat, Florencia Kogan, que han fet possible l’atorgament de tan cobdiciat reconeixement.

Pregunta.- Què representa per a l’hotel Es Port haver estat reconegut amb la certificació GSTC, un segell de màxima qualitat pel que fa a sostenibilitat?
Resposta.- Es tracta d’un certificat en sostenibilitat d’un preuat prestigi internacional. He de dir que hem estat el primer hotel espanyol en aconseguir-lo. Es tracta d’una certificació molt exigent que fa palès l’esforç que duu a terme el nostre hotel en matèria de sostenibilitat.

P.- Quines pràctiques en sostenibilitat foren posades en valor?
R.- Foren vàries i prou diversificades; es treballa en quatre diferents àrees: gestió, comunitat local, patrimoni cultural i medi ambient. Per posar només alguns exemples: en gestió sostenible, anualment s’estableixen uns objectius de millora per a cada àrea de l’hotel que són avaluades exhaustivament; en comunitat local, mantenim diferents col·laboracions amb entitats locals com podria ser la que tenim amb Estel Nou, a qui compram totes les confitures que es despatxen i venen a l’hotel; pel que fa a patrimoni local: solem organitzar visites guiades a les nostres instal·lacions -obertes tant a la nostra clientela com a visitants locals- on posam en valor espais emblemàtics com pot ser la nostra capella -entre d’altres-; i pel que fa referència a medi ambient: fa més de deu anys que comptam amb una depuradora per a les nostres aigües brutes; tant és així que el 2023 el 10 per cent de l’aigua emprada a l’hotel fou aigua regenerada a les nostres pròpies instal·lacions; l’any passat una quarta part de les tomàtigues emprades foren producte del nostre hort ecològic i amb tots els residus orgànics frescs feim compost que es emprat a les plantacions de l’hotel. Val a dir que en aquesta empresa comptam amb el suport d’un personal fermament compromès amb aquesta iniciativa.

P.- Quin tipus de client acull el seu hotel?
R.- Es tracta d’un client econòmica i socialment de nivell mitjà-alt, molt exigent a nivell cultural i patrimonial. Pel que fa a les edats, a l’hivern està entre els 50 i 80 anys; mentre que a l’estiu aquesta franja s’allarga a totes les edats.

P.- Què cerca aquest client a l’hotel Es Port?
R.- Sobretot, el fet de trobar-se en un espai tranquil i envoltat de natura. L’hotel està situat en una zona ben connectada a la zona de restaurants i als espais de lleure. El nostre client agraeix molt el fet que l’hotel estigui obert a la natura.

P.- I què hi troba?
R.- Exactament aquest contacte vers la tranquil·litat i la natura; a més d’unes instal·lacions que compleixen amb escreix les seves expectatives: sovint ens comuniquen que la realitat és molt superior al que nosaltres publicitam a la web.

P.- Quan obriren aquesta temporada? Abans o després d’altres anys?
R.- Obrirem com solem obrir cada any: a finals de tenim. Generalment, només solem tenir tancat al voltant de dos mesos.

P.- Han notat el fenomen de la desestacionalització?
R.- Podem dir que sí ja que el nostre hotel sol estar gairebé sempre al voltant del 85 o 90 per cent de la seva ocupació.

P.- A què creu que es deu aquest fet?
R.- Pens que el nostre hotel està preparat per rebre clients en qualsevol època de l’any: a l’hivern comptam amb SPA i piscina interior, i amb salons amb xemeneia i espais acollidors; i a l’estiu amb piscina exterior i espais de lleure en contacte amb la natura. A més, per la nostra especial ubicació, podem dir que ens trobam dins i al mateix temps fora del centre del Port i això ho agraeixen molt els nostres clients. He de dir que quan arriba el mes de novembre -i tanquen gairebé tots els restaurants- és quan menys acompanya l’oferta complementària, ja que la a nostra clientela li agrada molt sortir a sopar fora i òbviament no ho pot fer.

P.- Pel que fa al personal, han tengut problemes per completar la plantilla?
R.- Després de la pandèmia es produí un canvi radical pel que fa al personal ja que fins a la data no havíem tengut problemes, però després de la pandèmia aquesta situació canvià molt. Per definir-ho en poques paraules: la gent sol exigir més que no ofereix. Per posar algun exemple -sobretot entre els més joves- la gent vol lliurar els caps de setmana i, òbviament, això no és possible per a tothom.

P.- Es Port està situat en un indret envejable, enmig de la natura. Com valoren els seus clients aquest fet?
R.- Molt positivament i de forma molt clara: el nostre client sap perfectament el que vol i ho agraeix fermament quan ho troba. Estan encantats i sovint ens comuniquen que han trobat molt més del que pensaven trobar.

P.- La seva clientela sol romandre a l’hotel o és més de sortir a l’exterior?
R.- Depèn de la temporada: a l’hivern, solen sortir més ja que tenen molt d’interès en la cultura i el patrimoni: en canvi, a l’estiu, sol romandre més a les nostres instal·lacions.

P.- Han notat el fet de la saturació turística?
R.- L’hem notada a defora de l’hotel, sobretot quan es tracta de circular en carretera. Però vull deixar clar que no se n’han queixat. Per posar un exemple, nosaltres comptam amb aparcament propi per als nostres clients i en aquest aspecte estan satisfets. Les seves queixes solen anar més enfocades en la dificultat de trobar taxi.

P.- Com a sollerica, com veu el sorgiment de moviments com SOS Sóller?
R.- Són ben necessaris, sobretot perquè visibilitzen -davant l’ajuntament- les necessitats i patiments de la gent del poble.

P.- Veu solució als problemes que plantegen els residents?
R.- Tal vegada -i és una idea meva, tot i que no sé si és legal o no- es podrien condicionar horts per acollir aparcaments de forma gratuïta sense arrabassar els tarongers, com s’ha fet a Fornalutx. El que s’ha d’evitar és el col·lapse del darrer mes.

P.- Com van les previsions per a la plena de la temporada?
R.- Força bé: tenim ple fins a la darrera setmana -que encara no està en venda-.

P.- Creu que es poden agreujar els problemes dels residents encara més de cara a l’estiu?
R.- Sí, sobretot la saturació al nucli de Sóller. Vull deixar ben clar que aquesta saturació no és deu als hotels sinó a les visites foranes i a l’oferta -legal i il·legal- del lloguer vacacional.

P.- Com creu que poden afectar aquests fets a les reserves futures?
R.- En el nostre cas, no crec que afecti gaire perquè els nostres clients no s’han queixat de la saturació. Hem de tenir present que ells solen sortir prest a visitar indrets i solen retornar tard, així que no coincideixen amb les hores de màxim estrès de gent. No hem tengut anul·lacions en aquest aspecte.

P.- Per acabar, morirem d’èxit turísticament parlant?
R.- Jo crec que sí: això ha de rebentar per qualque banda i no veig que es faci res per aturar-ho. Tal vegada una de les mesures que es podria prendre seria limitar l’arribada de cotxes de lloguer a l’illa. És necessari que posem fil a l’agulla en aquest aspecte.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a