Diari digital de la comarca de Sóller
Dimarts, 30 d'abril de 2024   |   11:31
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
Entrevista
16/09/2016 | 08:27
Maria José Perelló:
“Amb el meu pregó retré homenatge a la tradició musical de Bunyola”
F.M.

Maria José Perelló serà avui l’encarregada de llegir el pregó que obrirà el cap de setmana del bloc central de les Festes de Sant Mateu de la vila de Bunyola; amb un posat amable i un atractiu personal innegable, Perelló delectarà a tots aquells que avui a les 20’00 hores acudeixin al Teatre Municipal a escoltar el seu pregó.
María José Perelló (soprano) es va introduir al món del cant com a component i solista de la Coral Polifònica de Bunyola, el seu poble natal. Estudià als conservatoris de Palma de Mallorca i de Badalona amb Joana Llabrés i Josep Benet.  En el repertori de sarsuela ha debutat més d’una trentena de papers. Dins el seu repertori clàssic de concert es troben el “Glòria” de Vivaldi, el “Requiem” de Fauré, el “Requiem” de Verdi, el “Magnificat” de Bach, la “Missa en Do Major” i la “9ª Simfonia” de Beethoven, entre d’altres. El seu repertori operístic el composen els rols de Donn’Anna (“Don Giovanni”), Pamina (“Die Zauberflöte”), Contessa (“Le Nozze di Figaro”), Mimí (“La Bohème”), Margherita (“Mefistofele”), Elisabeth (“Tannhäuser”), Senta (“Der fliegende Holländer”), Desdemona (“Otello”) i “Suor Angelica”, “Tosca” i “La Traviata” en els seus papers homònims, entre d’altres; desenvolupant la seva carrera artística a escenaris d’Espanya, França i Alemanya.

Pregunta- Què sentí quan li comunicaren que havia estat escollida per ser la pregonera de les festes de Sant Mateu 2016?
Resposta.- Entre un assaig i un altre vaig rebre un missatge on em feien la proposta. Vaig quedar morta. No m’ho podia ni creure. La meva primera reacció va ser demanar-me per què m’ho proposaven a mi quan hi ha dones al poble a qui admiro que tenen més edat i que han tengut unes circumstàncies de vida i una influència i aportació al poble molt valuoses. Després de deixar-ho reposar vaig arribar a la conclusió que si m’ho havien demanat a mi devia ser per alguna cosa, i vaig decidir acceptar-ho i entregar-me en fer-ho lo millor possible. Esper estar a l’alçada de l’honor i la responsabilitat que suposa un acte com aquest.

P.- Aquest fet la converteix en profeta en la seva terra?
R.- La veritat és que sempre m’he sentit molt estimada a Bunyola. Quan era joveneta i feia els meus primers solos amb la Coral Polifònica de Bunyola ja sentia l’afecte de la gent i llavors, a cada concert que hi he fet -essent ja una professional del cant- he sentit la seva escalfor, fins i tot quan vaig pel carrer i ens saludam. Crec que aquest pregó és una mostra més d’aquesta estimació, que en realitat és mútua.

P.- Sobre què versarà el seu discurs?
R.-Per començar intentaré transmetre el meu agraïment i admiració que sent cap el poble de Bunyola i els seus habitants. També parlaré dels tresors que hi ha a Bunyola i que jo he après a valorar arran d’haver-los enyorat durant els anys que fa que ja no hi visc. I parlaré també del tema que més conec: la música. Volia aprofitar el meu pregó per fer un homenatge a la tradició musical de Bunyola, però he arribat a tenir tantíssima informació important que va des de principis del segle XVIII fins a l’actualitat, que no ho podré dur a terme de la manera en que a mi m’hagués agradat.

P.-Que hi cantàra al pregó?
R.- Això serà una sorpresa. La gent haurà de venir per saber-ho. El que vos avançaré és que hi haurà música.

P.-Pel fet de residir a l’estranger, es sent com els milers d’espanyols que han hagut de partir per poder trobar un futur professional?
R.-Quan jo vaig partir encara no havia esclatat aquí la crisi i era com una cosa grossa anar-se’n a viure a l’estranger. En el meu cas va ser una tria, ja que llavors jo ja feia molta feina a Espanya, sobretot cantant sarsuela, però tenia ganes d’anar més enllà i dedicar-me sobretot a l’òpera. Quan hi vaig arribar, pràcticament no s’hi escoltava parlar espanyol. Ara s’ha convertit en una cosa quasi habitual anar pel carrer i escoltar algú parlant espanyol i fins i tot català. És una pena que per la mala gestió del nostre país, Espanya s’estigui perdent una quantitat de professionals molt bons que països com Alemanya saben aprofitar i valorar.

P.- És possible poder viure professionalment de la música a la nostra comunitat? I al nostre país?
R.-Viure de la música sempre és difícil. Al nostre país hi ha pocs teatres on es faci òpera de manera regular i a la nostra comunitat encara menys. I ja no en parlem del nombre d’orquestres estables. Només Alemanya té més d’una vuitantena de teatres d’òpera que compten amb una programació que dura tot l’any on tenen plantilla fixa de cantants, cor, orquestra i ballarins. Hi ha també un gran nombre de sales de concert i les esglésies ofereixen concerts de manera habitual. Però és vera que allà també hi ha molta competència, doncs cap allà ens n’hi anam músics de tot el món a mirar de trobar-hi un lloc. En el cas d’Espanya, un músic ha d’estudiar una carrera de 10 anys, combinant-la al mateix temps amb una feina o uns altres estudis, perquè ja sap que per ventura no li arribi la possibilitat de dedicar-se a la música professionalment. Tant d’esforç i tantíssimes hores de feina, no només durant la carrera, sinó també després per tal de mantenir-se en forma, i que no es veuen recompensades.
Una cosa positiva que s’ha de valorar és que els últims anys hi ha molta gent que s’ha decidit a aprendre un instrument per afició i que molts de pares estan conscienciats de la importància que té la música en l’educació infantil. Això ha fet que poc a poc s’hagin anat creant més escoles i acadèmies de música, fet que dóna l’oportunitat a molts de músics a poder treballar en la docència.

P.- Què hi ha de realitat en el divisme del món operístic?
R.-En referència als cantants, jo diria que avui dia, llevat d’excepcions, el divisme és pràcticament inexistent. Per ventura és cert que s’han girat les tornes i així com abans les grans estrelles del món de l’òpera eren els cantants, ara ho són els directors d’escena, i aquests sí que de vegades ho són un poc “divos” (rialles).

P.- És l’opera un tipus de música només apte per a iniciats?
R.-De cap manera! Qualsevol persona pot gaudir d’un espectacle operístic. Ara, això sí, si no hi està avesat, que no comenci amb una obra de Wagner. Basta fixar-se que molts de teatres inclouen també dins el seu programa reduccions d’òperes, per oferir-les al públic més menut. Des de fa molts d’anys, anar a l’òpera ja no és un acte de societat on s’hi havia d’anar vestit amb les millors gales. Qualsevol persona amb una mínima capacitat d’emocionar-se estic segura que sortiria meravellada d’un espectacle d’òpera.

P.- Com valora les propostes lúdico-educatives de programes com “This is opera”?
R.-Molt positivament. En Ramon Gener i l’equip que trebala amb ell han aconseguit apropar aquest gènere a molta de gent que no el coneixien gens o que el veien com una cosa només per a uns quants i ho fan d’una manera planera i distesa, però sense perdre l’essència i el caràcter propi de l’òpera.

P.- En un apartat més local, com veu Bunyola en l’actualitat?
R.-Bunyola és un poble que s’ha sabut adaptar als nous corrents però sense perdre el seu esperit i les seves tradicions. Sa Comuna, per exemple, combina perfectament els elements més antics com les restes de talaiots, sitges, forns de calç i abeuradors, amb l’espai lúdic, esportiu i d’entreteniment en què s’ha convertit. Algunes de les possessions que formen part de la que va ser riquesa rural de la vila han estat convertides en museus, llocs de visita o agroturisme. Un altre exemple palpable d’això són les festes de Sant Mateu, on es compaginen perfectament les tradicions com la pujada a l’arbre ensabonat o la mostra de randes amb els actes més moderns com la cursa amb roba interior o la festa Holi. Va ser molt curiós veure el divendres la cercavila i encontre dels gegants Mateu i Bàrbara acompanyats un pels xeremiers i l’altra per les Batucades. Va ser una combinació de lo més pintoresca.

P.- Quins creu que són els principals reptes de futur que té el seu poble?
R.-Tenir cura i saber valorar la gran quantitat de tresors que guarda aquest tros de Mallorca tan estimat. Tant els béns paisatgístics, històrics, musicals, arquitectònics, etc... com els tresors humans. I que recordin sempre la importància d’integrar el progrés en el caràcter i personalitat que caracteritzen Bunyola.

P.- Veu factible la gratuïtat del túnel, un fet àmpliament reclamat des de Bunyola?
R.-Crec que és un tema difícil, ja que, evidentment, l’empresa explotadora no en vol perdre els ingressos que li entren per part dels no pocs bunyolins que van regularment a Sóller. El que seria just és una cosa molt diferent.

P.- Un programa de festes d’un mes de durada: excessiu o mostra del moviment social del municipi?
R.-Per a mi, sens dubte, mostra del moviment social. Basta passejar-se per la plaça i el seus carrers principals qualsevol horabaixa i vespre d’estiu i veure la vida que hi ha.

P.- Què destacaria d’aquest programa de festes?
R.-M’és difícil destacar una cosa més que una altra, doncs n’hi ha per a totes les edats i per a tots els gustos.

P.- Adreci un missatge als seus conciutadans de cara a les properes festes?
R.-Que les Festes Patronals són festes per a tots i fetes entre tots. Que segueixin amb l’esperit de convivència , de compartir, de participació i de veïnatge que hi he vist fins ara. I que no oblidin que la felicitat de cadascun s’incrementa amb la felicitat dels altres.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a