Diari digital de la comarca de Sóller
Dissabte, 20 d'abril de 2024   |   10:11
 
Enquesta  
Veus bé que els forans paguin 2 euros per tenir la polsera de públic?


Haurien de pagar més
No, tots hem de ser iguals
 
Reportatge
03/06/2016 | 09:00
50 anys passejant turistes per la mar
J.M.

Corria la dècada dels anys seixanta quan Sóller vivia de ple l’efervescència turística quan un empresari, un visionari de l’època, va fer la primera passa per endinsar-se d’una forma clau en el món del turisme nàutic.
Joan Mayol estrenava la primera golondrina turística amb la que va donar empenta a una empresa que avui, més de cinquanta anys després i baix el nom de Barcos Azules, és capdavantera en el sector turístic i nàutic a Sóller i al conjunt de Balears.
Ens hem de remuntar a l’any 1966 quan Mayol va botar el Calobra. Aleshores aquest empresari regentava una fàbrica de teixits instal.lada al carrer de Sa Mar (un sector que vivia una profunda crisi de la que mai més no se’n sortiria) i diverses barques de pesca. L’embarcació que aleshores estrenava avui s’ha convertit en una una vertadera joia de la navegació turística. Amb aquesta nau va arrancar una nova indústria al Port de Sóller que fins aquell moment navegava en precari, sobretot si es tenim en compte que, fins que la golondrina no va estar operativa, el transport de viatgers per mar es feia habitualment a bord de llaüts i embarcacions que estaven concebudes per a la pesca, no per a dur passatgers.
I mostra dels bons resultats que va donar aquesta barca, és que amb el pas dels anys l’empresa va anar incorporant noves golondrines per cobrir un segment del món turístic que a Sóller anava a l’alça, cosa que va despertar l’interès d’altres empreses que també es dedicaren al transport de turistes per la mar.
L’embarcació avui protagonista va ser construïda amb fusta a les drassanes de Diego Fuentes, a Palma, seguint les línies i l’estil del moment traslladat al disseny d’embarcacions. La nau, una golondrina, amb els seus setze metres d’eslora i els 4’5 metres de mànega, estava propulsada per dos motors de 170 cavalls de potència cada un de la firma Volvo Penta que li proporcionaven una velocitat màxima d’entre 14 i 16 nusos. Tenia capacitat per a 90 passatgers amb totes les seves comoditats. Amb la incorporació d’aquesta primera barca concebuda per al transport de passatgers, l’empresa de Joan Mayol va donar un salt qualitatiu en el món del turisme nàutic. Sobretot si es té en compte que fins aleshores el transport de turistes fins a Sa Calobra es realitzava amb llaüts, la qual cosa va convertir aquesta barca en una autèntica revolució per les prestacions i el servei que era capaç de prestar.
Amb el Calobra operatiu, la petita naviliera amb seu al Port posava la primera pedra d’un negoci que amb els anys aniria espandint-se fins al que és avui Barcos Azules, nom que va adoptar a partir de 1981. L’embarcació, petita si es compara amb la resta de naus que avui en dia es dediquen al transport de turistes, va dedicar-se a cobrir la ruta amb Sa Calobra i Cala Tuent, però també a Sa Foradada i altres llocs pintorescs de la costa, convertint-se en un important atractiu per als turistes d’aquella època. Com de l’actual.
La barca pionera dels “Capapuig” assoleix aquest dies el seu 50 aniversari i, com en els seus inicis, salpa del Port per cobrir les mateixes rutes marítimes que acompanyen els visitants pels penya-segats de la costa nord de la Serra de Tramuntana. Cinc dècades després ho fa amb uns aspectes tècnics millorats i adequats als nostres temps, ja que l’any 2003 va ser sotmesa a una profunda modernització. Conservant tots els seus elements característics, la golondrina va rebre un nou pont de comandament i nous equipaments tècnics d’acord amb les directrius que marca la Marina Mercant. Actualment l’embarcació està propulsada per uns potents motors de 400 cavalls que ajuden al Calobra a cobrir les rutes que realitza fins a Sa Calobra, el Torrent de Pareis o a mar oberta perquè els turistes gaudesquin de l’espectacle de les postes de sol.
Els successors de l’empresa iniciada per Joan Mayol asseguren que la incorporació del Calobra va ser “un gran avanç significatiu” ja que “va ser una autèntica revolució en el transport de passatgers”. Així ho expliquen els germans Óscar i Santi Mayol, que formen part de la direcció de Barcos Azules, una empresa que actualment té en nòmina de deu embarcacions de distint tamany que ofereixen en conjunt 1.582 places turístiques.
A l’igual que als seus inicis, Barcos Azules es dedica a cobrir diàriament les excursions marítimes amb Cala Tuent i Sa Calobra. Però el negoci s’ha adaptat als nous temps oferint nous productes d’acord amb les preferències dels viatgers. La ruta fins a Sa Calobra constitueix l’espina dorsal a la qual se li sumen altres destinacions com Sa Foradada, Sant Elm, Sa Dragonera, Formentor i, fins i tot, Ciutadella de Menorca.

Volta a l’illa

La interacció de Barcos Azules amb el Ferrocarril de Sóller des de l’any 2002 ha suposat la consolidació de les excursions marítimes al Port de Sóller. Amb la denominació “Volta a l’illa” milers de turistes pugen cada any al tren, al tramvia i després a bord d’una golondria per realitzar una de les excursions amb més solera i demanda. És un clàssic enfilar-se a un tren de fusta que circula des del 1912 per acabar a Sa Calobra, un dels llocs més pintorescs i amagats de Mallorca. I la golondria Calobra és protagonista indiscutible en aquest viatge en el temps i el paisatge.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a