Diari digital de la comarca de Sóller
Dijous, 25 d'abril de 2024   |   22:03
 
Enquesta  
Veus bé que els forans paguin 2 euros per tenir la polsera de públic?


Haurien de pagar més
No, tots hem de ser iguals
 
Entrevista
02/06/2017 | 08:35
Llucia Pizà:
“Sóller necessita millorar en infraestructures”
F.M.

Llucia Pizà Bestard és des del passat abril la nova presidenta del Clúster Sóller Bon Dia (SBD), una associació d’empresaris locals que lluita per donar a conèixer el seu producte i alhora dur el nom de Sóller el més endavant possible. Pizà s’ha vist vinculada laboralment al món de l’hosteleria des de ben jove i des de fa catorze anys regenta juntament amb el seu espòs -Francesc Pons- el negoci familiar d’aquest: l’emblemàtic bar Es Firó.

Pregunta.- Què fou el que la va dur a presentar la seva candidatura a presidir SBD?
Resposta.- Bàsicament, el fet que m’agrada fer feina en grup i conèixer com es troba Sóller a tot nivell. Des de sempre he estat molt involucrada amb el petit comerç i per això pens que SBD és una bona eina per promocionar i donar a conèixer el conjunt d’empreses, associacions i negocis de la vall perquè estic molt interessada que els empresaris de Sóller es puguin guanyar bé les sopes. Aquest caràcter em va fer donar la passa endavant de cara a SBD, tot i que jo som de les persones que prefereixen fer feina al darrere que no estar al capdavant.

P.- De manera entenedora, què és SBD?
R.- És una associació que vol aglutinar els empresaris locals -de tot tipus des de ferrers a artistes, passant pel món del turisme, l’esport o la construcció- així com les associacions per aconseguir uns objectius conjunts. Vendria a ser com una comunitat de veïns, formada per tota la xarxa empresarial i associativa de la vall, i jo en seria la presidenta.

P.- A més de vostè, qui en conforma la Junta Directiva?
R.- Sebastià Aguiló com a vicepresident; Anaïs Perrote com a secretària; Bartomeu Deyà com a tresorer; i com a vocals: Miquel Gual, Franz Kraus, Brigitte Strebelle, Claudio Vidal, Maria Frontera, Óscar Mayol, Isabel Colom i un representant de l’Ajuntament de Sóller, en aquest cas, el regidor de Turisme, Obres i Promoció Econòmica, Jaume Mateu.
P.- Què costa i com es pot formar part de SBD?
R.- No costa res, simplement basta tenir ganes de fer feina per Sóller. Per entrar a formar-ne part basta amb omplir un formulari que trobareu a l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament -planta baixa a mà esquerR.- on hi ha l’AODL Alejandra Simarro, que us ajudarà i informarà de tot el que faci falta.

P.- Quines són les primeres actuacions que SBD ha duit a terme?
R.- S’ha de dir que ens vàrem constituir el mes d’abril i ara per ara tan sols hem tengut temps d’organitzar la Fira de la Taronja, conjuntament amb l’Ajuntament.
P.- Quins són els principals objectius de SBD?
R.- Defensar els interessos de Sóller i potenciar i donar a conèixer el petit comerç local. A través de SBD els comerciants, associacions i empresaris de la vall es poden apropar més a l’Ajuntament pel que fa a l’organització d’esdeveniments.

P.- Quina ha estat la resposta de l’empresariat local?
R.- Ara per ara, som 52 empreses les que en formam part; de tota manera, convit tots els interessats en la promoció de Sóller a participar del clúster: que se’ns acostin i ens facin arribar les seves propostes a tot nivell ja sigui esportiu, comercial, cultural o associatiu.
P.- Quines propostes de futur tenen?
R.- Idees en tenim moltes, però malauradament el pressupost és escàs. Ens agradaria actuar a tot nivell, ja sigui organitzant grans esdeveniments -com pot ser la preparació d’una fira de cara a la tardor on els empresaris locals poguessin mostrar la seva feina ja sigui un ferrer, un vidrier o qualsevol altre artesà- o propostes més petites de millora de la imatge de Sóller -com podria ser la millora de la rotonda del carrer de Cetre, on el taronger que hi ha no fa honor als tarongers que tanta fama han donat a la nostra vall-. En definitiva, pel que lluitarem serà per potenciar el comerç local que sovint passa desapercebut: moltes vegades els estrangers coneixen millor que nosaltres el teixit empresarial solleric i això no pot continuar així.

P.- Amb quina periodicitat es reuneix SBD?
R.- Mensualment, a no ser que hi ha hagi un esdeveniment concret -com ha estat la Fira de la Taronja- que ens reunim vàries vegades, tant per organitzar com per avaluar.

P.- Com ha funcionat la Fira de la Taronja?
R.- Realment, esperava que hagués vengut més gent, ja que hem fet molta publicitat a tot nivell tant en premsa com en ràdio. Tot i els esforços que hem duit a terme la resposta no ha estat tan espectacular com en d’altres ocasions.

P.- Com a empresària del sector turístic, com valora l’inici de la temporada 2017?
R.- Crec que serà una bona temporada perquè ha començat bé; les expectatives eren bones i es van complint: Setmana Santa anà molt bé i la Fira no en parlem. Basta veure la gran afluència de turistes que estam tenint en aquests mesos, sense trobar-nos encara en temporada alta.

P.- L’afluència massiva de turistes ha incidit en un augment de la seva qualitat o no?
R.- Jo crec que no; tal vegada seria millor que no vengués tanta gent però que fos més bona. Les ofertes fan que ens arribi molta gent amb el “tot inclòs” i que, per tant, venguin amb els doblers justs; i com ja es sap aquest tipus de client no deixa gairebé res a l’oferta complementària.

P.- Creu que Sóller ha arribat al seu nivell màxim d’afluència turística?
R.- Sí, si només comptam amb les infraestructures actuals; hem de tenir molt present que si volem rebre més visitants hem de millorar els accessos al poble i infraestructures com els aparcaments i la senyalització.

P.- Quins creu que són els problemes més rellevants per a l’empresariat local?
R.- El petit comerç -el nostR.- es veu assetjat d’una banda per la impossibilitat de competir en preus amb els grans centres comercials i, de l’altra, per estar ofegat d’impostos ja siguin nacionals, autonòmics o locals. Patim un excés de pressió fiscal.

P.- Quines millores cal fer a Sóller de cara als turistes?
R.- Sobretot en infraestrcutures i més per a la gent local que no per als turistes: falten aparcaments, més enllumenat -hi ha carrers que es troben a les fosques-, més senyalització, més cura de les voravies -o estan plenes de clots o semblen una pista de patinatge-, cal tenir més cura de les rotondes i dels espais verds -els parcs i el mobiliari urbà sovint fan por, moltes de vegades fets malbé pels mateixos usuaris-. Si venem un poble meravellós no podem oferir l’aspecte que presentam.

P.- Veu possible la desestacionalització turística a la Vall?
R.- Sí, sempre i quan es faci feina i es doni una imatge atractiva de la nostra vall. El tren no pot aturar tres mesos, no pot estar tot tancat durant l’hivern... A Sóller tenim muntanyes i un bon teixit cultural, no depenem només de sol i platja i això ho hauríem de saber valorar.

P.- Com a “cafetera de Plaça”, veu justes les crítiques dels vianants sobre l’ocupació dels espai públics per les terrasses de bars i restaurants?
R.- Crec que aquesta gent que es queixa és la primera a qui li agrada trobar una taula a Plaça quan l’ha de menester, tot i que ja sabem que totes les opinions són respectables. Precisament quan tancam per vacances -un mes a l’hiveR.- i retiram les taules de la plaça ens cansam de trobar gent que ens demana quan obrim perquè troben que la plaça està mancada de vida.

P.- Essent així, són els cafeters els amos de la Plaça?
R.- Molta de gent s’ho pensa, però no és així. Tenim el privilegi de fer feina a una de les places més boniques de Mallorca i ho aprofitam, però tenim molt clar que la plaça és del poble, no és nostra. Per tant, d’amos de la plaça... res de res.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a