|
Llucia Pizà Bestard és des del passat abril la nova presidenta del Clúster Sóller Bon Dia (SBD), una associació d’empresaris locals que lluita per donar a conèixer el seu producte i alhora dur el nom de Sóller el més endavant possible. Pizà s’ha vist vinculada laboralment al món de l’hosteleria des de ben jove i des de fa catorze anys regenta juntament amb el seu espòs -Francesc Pons- el negoci familiar d’aquest: l’emblemàtic bar Es Firó.
Pregunta.- Què fou el que la va dur a presentar la seva candidatura a presidir SBD?
Resposta.- Bàsicament, el fet que m’agrada fer feina en grup i conèixer com es troba Sóller a tot nivell. Des de sempre he estat molt involucrada amb el petit comerç i per això pens que SBD és una bona eina per promocionar i donar a conèixer el conjunt d’empreses, associacions i negocis de la vall perquè estic molt interessada que els empresaris de Sóller es puguin guanyar bé les sopes. Aquest caràcter em va fer donar la passa endavant de cara a SBD, tot i que jo som de les persones que prefereixen fer feina al darrere que no estar al capdavant.
P.- De manera entenedora, què és SBD?
R.- És una associació que vol aglutinar els empresaris locals -de tot tipus des de ferrers a artistes, passant pel món del turisme, l’esport o la construcció- així com les associacions per aconseguir uns objectius conjunts. Vendria a ser com una comunitat de veïns, formada per tota la xarxa empresarial i associativa de la vall, i jo en seria la presidenta.
P.- A més de vostè, qui en conforma la Junta Directiva?
R.- Sebastià Aguiló com a vicepresident; Anaïs Perrote com a secretària; Bartomeu Deyà com a tresorer; i com a vocals: Miquel Gual, Franz Kraus, Brigitte Strebelle, Claudio Vidal, Maria Frontera, Óscar Mayol, Isabel Colom i un representant de l’Ajuntament de Sóller, en aquest cas, el regidor de Turisme, Obres i Promoció Econòmica, Jaume Mateu.
P.- Què costa i com es pot formar part de SBD?
R.- No costa res, simplement basta tenir ganes de fer feina per Sóller. Per entrar a formar-ne part basta amb omplir un formulari que trobareu a l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament -planta baixa a mà esquerR.- on hi ha l’AODL Alejandra Simarro, que us ajudarà i informarà de tot el que faci falta.
P.- Quines són les primeres actuacions que SBD ha duit a terme?
R.- S’ha de dir que ens vàrem constituir el mes d’abril i ara per ara tan sols hem tengut temps d’organitzar la Fira de la Taronja, conjuntament amb l’Ajuntament.
P.- Quins són els principals objectius de SBD?
R.- Defensar els interessos de Sóller i potenciar i donar a conèixer el petit comerç local. A través de SBD els comerciants, associacions i empresaris de la vall es poden apropar més a l’Ajuntament pel que fa a l’organització d’esdeveniments.
P.- Quina ha estat la resposta de l’empresariat local?
R.- Ara per ara, som 52 empreses les que en formam part; de tota manera, convit tots els interessats en la promoció de Sóller a participar del clúster: que se’ns acostin i ens facin arribar les seves propostes a tot nivell ja sigui esportiu, comercial, cultural o associatiu.
P.- Quines propostes de futur tenen?
R.- Idees en tenim moltes, però malauradament el pressupost és escàs. Ens agradaria actuar a tot nivell, ja sigui organitzant grans esdeveniments -com pot ser la preparació d’una fira de cara a la tardor on els empresaris locals poguessin mostrar la seva feina ja sigui un ferrer, un vidrier o qualsevol altre artesà- o propostes més petites de millora de la imatge de Sóller -com podria ser la millora de la rotonda del carrer de Cetre, on el taronger que hi ha no fa honor als tarongers que tanta fama han donat a la nostra vall-. En definitiva, pel que lluitarem serà per potenciar el comerç local que sovint passa desapercebut: moltes vegades els estrangers coneixen millor que nosaltres el teixit empresarial solleric i això no pot continuar així.
P.- Amb quina periodicitat es reuneix SBD?
R.- Mensualment, a no ser que hi ha hagi un esdeveniment concret -com ha estat la Fira de la Taronja- que ens reunim vàries vegades, tant per organitzar com per avaluar.
P.- Com ha funcionat la Fira de la Taronja?
R.- Realment, esperava que hagués vengut més gent, ja que hem fet molta publicitat a tot nivell tant en premsa com en ràdio. Tot i els esforços que hem duit a terme la resposta no ha estat tan espectacular com en d’altres ocasions.
P.- Com a empresària del sector turístic, com valora l’inici de la temporada 2017?
R.- Crec que serà una bona temporada perquè ha començat bé; les expectatives eren bones i es van complint: Setmana Santa anà molt bé i la Fira no en parlem. Basta veure la gran afluència de turistes que estam tenint en aquests mesos, sense trobar-nos encara en temporada alta.
P.- L’afluència massiva de turistes ha incidit en un augment de la seva qualitat o no?
R.- Jo crec que no; tal vegada seria millor que no vengués tanta gent però que fos més bona. Les ofertes fan que ens arribi molta gent amb el “tot inclòs” i que, per tant, venguin amb els doblers justs; i com ja es sap aquest tipus de client no deixa gairebé res a l’oferta complementària.
P.- Creu que Sóller ha arribat al seu nivell màxim d’afluència turística?
R.- Sí, si només comptam amb les infraestructures actuals; hem de tenir molt present que si volem rebre més visitants hem de millorar els accessos al poble i infraestructures com els aparcaments i la senyalització.
P.- Quins creu que són els problemes més rellevants per a l’empresariat local?
R.- El petit comerç -el nostR.- es veu assetjat d’una banda per la impossibilitat de competir en preus amb els grans centres comercials i, de l’altra, per estar ofegat d’impostos ja siguin nacionals, autonòmics o locals. Patim un excés de pressió fiscal.
P.- Quines millores cal fer a Sóller de cara als turistes?
R.- Sobretot en infraestrcutures i més per a la gent local que no per als turistes: falten aparcaments, més enllumenat -hi ha carrers que es troben a les fosques-, més senyalització, més cura de les voravies -o estan plenes de clots o semblen una pista de patinatge-, cal tenir més cura de les rotondes i dels espais verds -els parcs i el mobiliari urbà sovint fan por, moltes de vegades fets malbé pels mateixos usuaris-. Si venem un poble meravellós no podem oferir l’aspecte que presentam.
P.- Veu possible la desestacionalització turística a la Vall?
R.- Sí, sempre i quan es faci feina i es doni una imatge atractiva de la nostra vall. El tren no pot aturar tres mesos, no pot estar tot tancat durant l’hivern... A Sóller tenim muntanyes i un bon teixit cultural, no depenem només de sol i platja i això ho hauríem de saber valorar.
P.- Com a “cafetera de Plaça”, veu justes les crítiques dels vianants sobre l’ocupació dels espai públics per les terrasses de bars i restaurants?
R.- Crec que aquesta gent que es queixa és la primera a qui li agrada trobar una taula a Plaça quan l’ha de menester, tot i que ja sabem que totes les opinions són respectables. Precisament quan tancam per vacances -un mes a l’hiveR.- i retiram les taules de la plaça ens cansam de trobar gent que ens demana quan obrim perquè troben que la plaça està mancada de vida.
P.- Essent així, són els cafeters els amos de la Plaça?
R.- Molta de gent s’ho pensa, però no és així. Tenim el privilegi de fer feina a una de les places més boniques de Mallorca i ho aprofitam, però tenim molt clar que la plaça és del poble, no és nostra. Per tant, d’amos de la plaça... res de res.
Anterior | Tanca | Següent | Compartiu-ho a |