Diari digital de la comarca de Sóller
Divendres, 19 d'abril de 2024   |   01:46
 
Enquesta  
Quina nota poses al servei d’autobusos del TIB?

0 - 2‘5
2‘5 - 5
5 - 7‘5
7‘5 - 10
 
Una imatge de fa dues dècades, del dia de la inauguració de la galeria.
18/02/2017 | 07:44
20 anys de Túnel de Sóller
SaVeu

Demà diumenge farà vint anys que va entrar en funcionament el Túnel de Sóller, una drecera per entrar i sortir de la vall per sota la Serra d’Alfàbia envoltada aleshores de diverses polèmiques i d’incertesa sobre el futur que augurava a uns expectants moradors d’una ciutat que fins aleshores havia viscut molt més aïllada que qualsevol altra població mallorquina.

Divendres que ve en farà deu que el trànsit va començar a passar pel Túnel de Sa Mola i que es va peatonalitzar la primera línia del Port de Sóller. En aquest cas el municipi no s’hi jugava tant, però sí que la nova via de comunicació ha afectat molts aspectes del dia a dia de la zona més turística de la comarca.

I aquest any 2017, segons han anunciat recentment les autoritats del Consell de Mallorca i del Govern Balear, ha de ser el de la finalització de la concessió del Túnel de Sóller, el que a la pràctica es materialitzarà amb la supressió total i definitiva del peatge que han de pagar els usuaris.

Fets històrics

Aquesta setmana commemoram, per tant, les dues dècades de la culminació d’unes llarguíssimes obres que es varen prolongar gairebé durant vuit anys, precedides per un també dilatat debat sobre la conveniència o no de comptar amb la nova via ràpida de comunicació, i d’un seguit d’actuacions a nivell municipal per tal d’evitar que la nova situació fes malbé l’encant del municipi.

La vall de Sóller va patir aleshores un canvi espectacular i amb molt poc temps, que “Veu de Sóller” ja va analitzar en el desè aniversari amb un ampli suplement.

En ell s’advertia del gran increment dels preus immobiliaris, de l’auge del sector turístic i serveis i dels canvis que va viure posteriorment el Port de Sóller amb la perforació del Túnel de Sa Mola, la demolició dels edificis de la Base i les obres d’embelliment i peatonalització de la primera línia.
També es varen produir canvis en els costums locals, ja que Palma quedava molt més aprop que abans. Precisament la companyia concessionària va advertir que els sollerics i fornalutxencs feien molt més ús del túnel del que inicialment estava previst, i que aquest ús anava in crescendo. A més, al cap d’alguns anys el Govern Balear va establir la subvenció als conductors que, de fet, ha suposat poder gaudir del peatge pràcticament gratuït.

No ha estat tot, emperò, un camí de roses. El comerç local es va ressentir de la nova proximitat envers Palma. I aquest any 2017, amb el rescat de la concessió, s’obri un nou període d’incertesa sobre com afectarà Sóller i Fornalutx. El temor és, principalment, en la saturació, l’aparcament i el trànsit.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a